De Verhalen
1965
Maria Stuart | naar Friedrich von Schiller | regie Georges Vitaly
De openingsvoorstelling: geen koningsdrama maar een koninginnendrama.
1967
De Horens van de Haan | tekst Fernand Crommelynck | regie Paul Anrieu
De eerste blote borst op scène, tot groot ongenoegen bij het bestuur.
1967
Mijnheer Puntila en zijn knecht Matti | naar Bertolt Brecht | regie Paul Anrieu
Brechtiaanse vervreemding, een nieuwigheid in het Vlaamse theaterlandschap.
1969
De Jongens | naar Mart Crowley | regie Jef Demedts
'Kinderen niet toegelaten.'
1970
De Menninas | regie Franz Marijnen
'Is de methode Grotowski toepasselijk op onze eigen Vlaamse dramaturgie?'
1972
De Paradijsvogels | tekst Gaston Martens | regie Jef Demedts
Vrolijk volksspel en kleurrijk totaalspektakel: vernietigende kritiek en overweldigend succes.
1975
Paard en ruiter | naar Peter Shaffer | regie Walter Eysselinck
NTG brengt Peter Shaffers moderne klassieker Equus op de planken.
1975
Mariken van Niemeghen | hertaling Bert Decorte | regie Frans Roggen
Van Oud-Nederlands mirakelspel tot 'boeiend kijkspel voor mensen van nu'
1977
De Nacht der Tribaden | naar Per Olov Enquist | regie Jean-Pierre De Decker
' De Nacht der Tribaden is geen gemakkelijk stuk en richt zich tot een rijper publiek'
1978
Escuriaal | van Michel de Ghelderode | regie Jan Devos
"Deze 'reconstructie' zoals Jan Devos zijn stuk noemt, (…) heeft een duidelijk experimenteel karakter en laat – bewust, geloven we – het publiek met de twijfels achter" (De Standaard)
1978
Sacco en Vanzetti | vertaling Frans Redant | regie Hugo Van Den Berghe
Angstpsychose velt immigranten.
1978
Emigranten | naar Slawomir Mrozek | regie Jean-Pierre De Decker
'Het gaat over de arbeider maar de arbeider komt niet kijken' - Het Volk
1979
Priester Daens | naar Louis Paul Boon | regie Walter Moeremans
'Wij moeten gin schuune woorden ên, wij moeten bufsteken ên, bufsteken!'
1981
Woyzeck | vertaling Hugo Claus | regie Ulrich Greiff
'NTG speelt Woyzeck de vernieling in.'
1981
Verkeerd | naar Martin Sherman | regie Jean-Pierre De Decker
Ik denk dat ik hield van… Ik ben zijn naam vergeten. Ik denk dat ik van hem ook hield. Je mag niet jaloers zijn. Zal ik jouw naam vergeten? (Max)
1982
Lysistrata | vertaling Hugo Claus | regie Stavros Doufexis
Make love, not war!
1984
Oom Wanja (Djadja Vanja) | van Anton Pavlovitsj Tsjechov | regie Jean-Pierre De Decker
Scènes uit het leven op het land in vier bedrijven.
1984
Dantons dood | naar Georg Büchner | tekst Hugo Claus | regie Ulrich Greiff
Levensgenieter versus asceet.
1984
De koning sterft | naar Eugène Ionesco | regie Franz Marijnen
- Koning: Koningen moesten onsterfelijk zijn. - Marguerite: ze zijn tijdelijk onsterfelijk.
1985
Blindeman | een oedipusbewerking Hugo Claus | co-regie Jean-Pierre De Decker
Een grap die kantelt in het tragische. Een Oedipusbewerking van Hugo Claus, co-geregisseerd door Jean-Pierre De Decker
1985
Peter Pan | regie Jean-Pierre De Decker
'Tranen van ontroering en een dankbaar gevoel, als had je net een film van Steven Spielberg gezien.' - De Gentenaar
1987
Koning Lear | vertaling Hugo Claus | regie Franz Marijnen
Besparingen op het cultuurbudget, de economische crisis en Shakespeare.
1987
Ubu Koning | naar Alfred Jarry | regie Jean-Pierre De Decker
'Briljant totaaltheater' (Het Volk) of 'Fletse theatrale vertoning' (Knack)?
1987
De Vrek | Molière | regie Dirk Tanghe
'De mensen om hem heen zeggen: je bent veel te passioneel, maar hijzelf kan dat niet veranderen. Ik wil dat de vrek gelijk heeft' (Dirk Tanghe)
1988
Pinokkio | regie Luk Perceval
'Het traditionele humanistische mensbeeld genadeloos in zijn hemd zetten.' - Freddy Decreus
1988
Medea | naar Euripides | regie Dirk Tanghe
Te strak, te weinig doorleefd, en daardoor zelfs 'nogal saai'
1989
Rosalie Niemand | regie Hugo Van Den Berghe
Lieve, Liliane en Rosalie
1990
Jungleboek | regie Dirk Tanghe
Dirk Tanghe regisseerde het verhaal van Mowgli. Was u een van de 64.000 toeschouwers?
1991
Het gezin van Paemel | naar Cyriel Buysse | regie Dirk Tanghe
'Van Paemel, …veel slaap is toch de manier niet om goed door de wereld te komen, dat weet gij ook wel.' (De barones)
1992
Mario ga eens opendoen, er werd gebeld | tekst Kamagurka | regie Sam Bogaerts
'Een smeuïge farce' - Fred Six, De Standaard
1993
Onder de torens | tekst Hugo Claus | regie Sam Bogaerts
De heropening van de schouwburg met Onder de torens , of 'de opstand van de klerken'
1993
Wachtend op Godot | naar Samuel Beckett | regie Sam Bogaerts
- Zijn we weg? - Ja, we zijn weg.
1993
Het Salon (I en II) | concept en regie Sam Bogaerts
'Theater is niet, theater gebeurt.' - Sam Bogaerts
1995
De Presidentes | naar Werner Schwab | regie Hugo Van den Berghe
'Genadeloos maar dom theater in Minard' - Het Volk
1995
Het Salon III | tekst en regie Eric De Volder
Werktitel Gruis - tekst en regie Eric De Volder
1996
Het Oneindige Verhaal | verhaal Michael Ende | regie Niek Kortekaas
Enkel een mensenkind kan het rijk van de fantasie en de Kleine Keizerin van de ondergang redden .
1997
Het Dispuut van Valladolid | naar J. C. Carrière | regie Victor Meuwissen
'Een neger is net nog wat meer een wild beest dan een indiaan.'
1998
Masterclass | regie Jean-Pierre De Decker
'Chris Lomme is Maria Callas'
1998
Het Onderzoek | vertaling Gerrit Kouwenaar | regie Eddy Vereycken
Publiek mee op transport gezet naar uitroeiingskamp.
1998
Peter Pan, de musical | regie Jean-Pierre De Decker
Bel de Peter Pan-lijn!
2000
Peepshow in de Alpen | tekst Markus Köbeli | regie Frans Van der Aa
Een Zwitserse billenkletser van auteur Markus Köbeli, in regie van Frans Van der Aa.
2001
Celibaat | tekst Tom Lanoye | regie Domien Van der Meiren
Heerken Andreeken is alles wat zijn voorvaderen niet waren.
2003
'Tijlland | regie Willy Thomas & Johan De Smet
Hoe een mix van goede bedoelingen en engagement, van ervaring en talent, van transversaliteit en grenzenloos enthousiasme niet meteen leidt tot een memorabele voorstelling.
2004
Saw it on television / DIDN’T UNDERSTAND | van en met Michael De Cock
Verhalen in de laadbak van een vrachtwagen maken toeschouwer lotgenoot van vluchtelingen.
2004
Op hoop van zegen / Seemannslieder | regie Christoph Marthaler
'Gedurende de lengte van een lied is alles mogelijk'
2005
De asielzoeker | naar Arnon Grunberg | regie Johan Simons
Waar de hoop het verdwijnpunt nadert, blijkt ze sterker dan ooit.
2005
Platform | naar Michel Houellebecq | regie Johan Simons
Michel Houellebecq houdt de westerse mens een dubbele spiegel voor: die van walging én geluk.
2006
Martens | concept Koen De Sutter (spel) en Bart Meuleman (regie)
'Er is een gebied, donkerder dan de gedichten van Rimbaud en Leopardi. […] Het is een gebied – ge kunt er wel zijn maar niet echt leven. Het is de politiek.'
2006
Het leven een droom | naar Calderón de la Barca | regie Johan Simons
Kan het kwaad worden onderdrukt? Hebben we het kwaad nodig hebben om ons eigen geluk te vrijwaren? En hoe zeker kunnen we zijn van dat geluk?
2006
Opening Night | naar John Cassavetes | regie Ivo van Hove
Over de eeuwige worsteling van de mens met de liefde en de strijd tegen verval en eenzaamheid.
2006
Oresteia | naar Aeschylos | regie Johan Simons
"De beschaving uit klei geboetseerd." - Knack
2006
Magna Plaza | van en met Wunderbaum
Romantiek en consumptie
2007
Maeterlinck | regie Christoph Marthaler
Een fascinatie voor een verstild en bijwijlen melancholisch oeuvre.
2007
Tien Geboden | naar Krzysztof Kieslowski | regie Johan Simons
"Geen stenen tafelen maar mededogen voor de menselijke onvolmaaktheid." - Knack
2008
Vergeten Straat | naar Louis Paul Boon | regie Johan Simons
Zijn het de mensen die moeten veranderen of moet de maatschappij anders worden?
2009
Brief aan mijn rechter | tekst George Simenon | regie Johan Simons
"Ik heb mijn vrouw vermoord, uit liefde."
2009
Gif | tekst Lot Vekemans | regie Johan Simons
Over een man en een vrouw die een kind hebben verloren, daarna zichzelf en ten slotte elkaar.
2009
Kasimir en Karoline | naar Ödön von Horváth | regie Johan Simons
Grote controverse op het festival van Avignon.
2010
Julius Caesar | tekst en regie Peter Verhelst
"Een proeve van een anatomie van de macht." - Erwin Jans
2010
Gardenia | regie Alain Platel en Frank Van Laecke
"Nostalgische bloementuin van oude heren als mooie meisjes" - Cobra
2010
Aïda* | regie Frank Van Laecke
'Dit is het automatisch antwoordapparaat van NTGent. Al onze medewerkers zijn momenteel in repetitie'
2010
Franz Woyzeck | naar Georg Büchner | regie Eric De Volder
Hem zal alles ontvallen, zijn kind, zijn lief, zijn leven.
2011
Clauskamp #3 Thyestes | o.l.v. Wunderbaum
Politieke iconen als Wilfried Martens en Willy Claes spelen Claus.
2011
Nero | tekst en regie Peter Verhelst
Keizer Wim met het sponsen broekje
2012
God van de slachting | naar Yasmina Reza | regie Jan Eelen
Verbaal sumoworstelen op hoog niveau.
2012
Candide | naar Voltaire | regie Michel Schröder
NTGent en Rote Fabrik brengen Candide van Voltaire in een regie van de Zwitser Michel Schröder
2012
Een lolita | tekst Bernard Dewulf | regie Julie van den Berghe
"Dat we kijken, vraagt ze, en dat doen we." - NRC Handelsblad
2013
Africa | tekst Oscar Van Rompay en Peter Verhelst | regie Peter Verhelst
"Oscar van Rompay in de rol van zijn leven" - De Standaard
2013
Platonov | naar Anton Tsjechov | regie Luk Perceval
"Niemand deugt in dit vriendenclubje.(...) Uitgeblust, laveloos, platvloers: het zijn nét geen karikaturen." - De Standaard
2013
Rood | naar John Logan | regie Koen de Sutter
Over de kracht van Rood.
2014
Elektra | bewerking Bernard Dewulf | regie Julie Van den Berghe
' Ik zal schreeuwen tot alle eeuwen mij horen.'
2014
We Shall Overcome. Friede Vrede Paix Peace Pax | van en met Wim Opbrouck & Ron Reuman
"Laat u meeslepen" - De Morgen
2014
AUGUSTUS ergens op de vlakte | bewerking en regie Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal
Als drie stadstheaters de handen in elkaar slaan…
2014
Parsifal | naar Richard Wagner | regie Peter Verhelst en Wim Opbrouck
Over afscheid, de troost van het ritueel en het belang van het kleine, persoonlijke engagement.
2014
tauberbach | regie Alain Platel
"De theaterfan die deze voorstelling mist heeft een flink gat in zijn cultuur." - Knack Focus
2014
Cyrano | bewerking Bernard Dewulf | regie Julie Van den Berghe
"In deze straffe regie van Van den Berghe wordt Cyrano aldus een tragi-komische en tenslotte melancholische poppenkast." - De Volkskrant
2014
FRONT | regie Luk Perceval
"Aan het slot past, zoals bij de Mattheuspassie in Nederlandse kerken, alleen verbijstering en stilte." - De Standaard
2015
Revue Ravage, Dood van een politicus | tekst Tom Lanoye | regie Josse De Pauw
Terwijl zijn partij snakt naar vernieuwing klampt hij angstvallig vast aan de macht…
2015
Hotel Malaria | tekst en regie Peter Verhelst
'Deze voorstelling is eigenlijk een theatergedicht, als een dans in het vagevuur.' (de Volkskrant)
2015
En avant, marche! | regie Alain Platel & Frank Van Laecke
Voorstelling van Frank Van Laecke, Steven Prengels en Alain Platel over het rijk geschakeerde muzikale landschap in Vlaanderen.
2015
Accattone | naar Pier Paolo Pasolini | regie Johan Simons
Opener van het seizoen 2015-2016 van Johan Simons met Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe en Christoph Siebert. Vittorio Cataldi, 'Accattone', Italiaans voor bedelaar, leegloper, heeft zijn gezin verlaten voor een leven aan de...
2015
Spectacular lightshows of which u don't see the effect | van en met Benny Claessens en Risto Kübar
Benny Claessens en Risto Kübar in 'het mooiste pas de deux ooit' volgens Theater Heute.
2015
In Europa | naar Geert Mak | regie Johan Simons
Meeslepende trip door het Europa van de twintigste eeuw. Regie door Johan Simons, muziek van Dick van der Harst, teksten van Geert Mak en anderen. Op scène: acteurs van NTGent en muzikanten. In de zaal: u, reiziger.
2015
Absence | concept en regie Eric Joris & Peter Verhelst
Peter Verhelst (NTGent) en Eric Joris (CREW) maken een uitdagende performance over de grens tussen aan- en afwezigheid.
2015
De Kersentuin | naar Tsjechov | regie Johan Simons
Een weduwe keert terug naar haar ouderlijk huis en wordt er geconfronteerd met herinneringen aan een ver verleden. Tsjechov in een regie van Johan Simons.
2016
Dit zijn de namen | naar Tommy Wieringa | regie Philipp Becker
Gastregisseur Philipp Becker maakt een toneelbewerking van de gelijknamige roman van Tommy Wieringa. Een man op zoek naar betekenis in het eigen leven, een groep vluchtelingen op zoek naar hun eigen menselijkheid in de grote wereld.
2016
Oogst van de wrok | naar John Steinbeck | regie Luk Perceval
Luk Perceval regisseert John Steinbecks beroemde roman 'The Grapes of Wrath'.
2016
Liefde | tekst & regie Peter Verhelst
Peter Verhelst schrijft en regisseert een stuk over het duistere verbond tussen liefde en geweld. Een vrouw neemt haar man, net terug van een militaire missie en bewezen oorlogsmisdadiger, terug in huis, uit liefde voor haar dochter.
2016
Learning how to walk | regie Benny Claessens
Benny Claessens houdt een pleidooi voor machteloosheid en de vreugde van het niet weten.
2016
Sneeuw | regie Luk Perceval
Luk Perceval bewerkt de gelijknamige roman van Nobelprijwinnaar Orhan Pamuk over liefde, politiek en religie.
2016
Die Fremden/De Vreemden | regie Johan Simons
Wij, ik en al mijn gelijken die steeds talrijker worden, vormen inderdaad het begin van een ommekeer.
2016
Kroniek | regie Florian Fischer
De jonge regisseur Florian Fischer over de wil om vergeten te worden, in een stuk met drietalige titel.
2016
Five Easy Pieces | regie Milo Rau | productie CAMPO
Met Five Easy Pieces leverde Milo Rau in 2016 een straf visitekaartje af. Hij bevestigde zijn reputatie als uitdagend theatermaker die politieke en sociale thema's frontaal aanpakt. Tijdens de repetities leerde Milo Rau Gent beter kennen en werd...
2017
We Free Kings | regie Johan Simons
Over mijmerende koningen, dansende herten, vriendschap en vrijheid.
2017
Onderworpen | regie Johan Simons en Chokri Ben Chikha
Naar de roman van Michel Houellebecq in een bewerking van Jeroen Versteele.
2017
Odysseus | regie Michael De Cock
Het theateravontuur in 24 zangen, oercanon, maar genadeloos actueel.
2018
Lam Gods | regie Milo Rau
Lam Gods , de voorstelling waarmee Milo Rau zijn eerste seizoen bij NTGent opende, is een re-enactment van het befaamde paneel van de gebroeders van Eyck voor theater en een ode aan Gent en zijn inwoners.
2018
Menuet | regie Liliane Brakema
Regisseur Liliane Brakema brengt Menuet van Louis Paul Boon op scène.
2018
Histoire(s) du théâtre I: La Reprise | regie: Milo Rau
Milo Rau introduceert met La Reprise het eerste deel van de reeks Histoire(s) du Théâtre: een performatief onderzoek naar de oudste kunstvorm van de mensheid. Rau en zijn team keren terug naar de fundamentele problemen van hun artistieke werk...
2018
De staat van de waarheid, het geloof, de schoonheid, de rechtvaardigheid | curator: Lara Staal
In een reeks avonden houdt curator Lara Staal enkele traditionele waarden tegen het licht.
2019
Uitstel première Histoire(s) du Théâtre II door visaproblemen
18 januari 2019, een maand voor de première van Histoire(s) du Théâtre II, schrapt NTGent de voorstelling. De vier Congolese acteurs kregen geen uitreisvisum naar België.
2019
Orestes in Mosul | Milo Rau
Voor hun internationaal bejubelde voorstelling 'Orestes in Mosul' trokken regisseur Milo Rau en zijn team in 2019 naar het door oorlog verwoeste Mosul, in Noord-Irak.
2019
Familie | Milo Rau
Dit eerste deel van Rau's Trilogie van het Private leven vertelt het verhaal van een gezin uit Calais dat uit het leven stapte.
2019
Black : The Sorrows of Belgium I: Congo | regie: Luk Perceval
In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/ Yellow/ Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. In het seizoen 18'-19', respectievelijk: de exploitatie van...
2019
De Living | regie: Ersan Mondtag
In een visueel verbluffend en woordenloze voorstelling, verbeeldt 'De Living' het laatste uur van een vrouw.
2019
Wie is bang? | regie: Koen De Sutter
Els Dottermans en Han Kerckhoffs, ook in het echte leven een stel, spelen een oud acteurskoppel dat na jaren de balans opmaakt van hun liefde voor elkaar en het vak. Een scherpe bewerking van auteur Tom Lanoye.
2019
Rijgen | Regie: Sarah Moeremans
Regisseur Sarah Moeremans en dramaturg Joachim Robbrecht gaan aan de slag met Arthur Schnitzlers klassieker.
2019
Anatomie van pijn | regie: Lies Pauwels
Regisseur Lies Pauwels maakt een voorstelling over een leven met pijn en pijn in het leven.
2019
The New Gospel | regie: Milo Rau
Welke boodschap zou Jezus verkondigen als hij vandaag zou leven? Wie zouden zijn apostelen zijn? Met The New Gospel, verkozen tot Documentaire van het Jaar in Zwitserland, keren Milo Rau en zijn team terug naar de oorsprong van het evangelie.
2019
Histoire(s) du théâtre II | regie: Faustin Linyekula
De wereldbefaamde Congolese choreograaf en regisseur Faustin Linyekula maakt op uitnodiging van NTGent een voorstelling over een sleutelmoment in de geschiedenis van de Congolese dans.
2020
Her(e) | regie: Dalilla Hermans
Dalilla Hermans maakt haar theaterdebuut bij NTGent, en put daarvoor uit de gedeelde ervaringen van zwarte vrouwen in Vlaanderen.
2020
Just asking | Peter Seynaeve & Oscar Van Rompay
Oscar Van Rompay speelt een bewerking van Padgett Powels boek The interrogative mood.
2021
Gardenia tien jaar later | regie: Alain Platel en Frank Van Laecke
In de zomer van 2021, een jaar later dan gepland door de coronapandemie, tekenden de spelers van Gardenia voor een reünie: 'Gardenia, 10 jaar later'.
2021
Yellow - The Sorrows of Belgium II: REX | regie: Luk Perceval
In de trilogie The Sorrows of Belgium I: Congo verkent Luk Perceval enkele donkere bladzijden uit de vaderlandse geschiedenis.
2021
KillJoy Quiz | regie: Luanda Casella
In KillJoy Quiz gebruikt de Braziliaanse schrijver en performer Luanda Casella de ludieke vorm van een televisiequiz voor een pittiger denkoefening.
2021
Grief and beauty | regie: Milo Rau
Met 'Grief & Beauty' maken Milo Rau en zijn team het tweede deel van zijn Trilogie van het Private Leven, na 'Familie'.
2021
Het Narrenschip | regie: Monster Truck
De Berlijnse performancegroep Monster Truck en het inclusieve dansensemble Platform-K vertellen het verhaal van een samenleving die zichzelf verandert in een idioot.
2021
Liebestod The smell of blood does not leave my eyes - Histoire du théâtre III
De wereldberoemde Spaanse performance-artieste Angélica Liddell creëerde 'Liebestod' op uitnodiging van NTGent.
2021
Dissident | Lara Staal
Vijf jongeren die op school bekendstaan als 'probleemgeval' onderwijzen het publiek.
2021
Spiegelfestival Dissident
Vijf scholen werkten onder begeleiding van een theaterdocent rond het materiaal van Lara Staals voorstelling Dissident.
2022
Red: The Sorrows of Belgium III: Holy War | regie: Luk Perceval
In de trilogie 'The Sorrows of Belgium I: Congo' onderzoekt Luk Perceval enkele donkere bladzijden uit de vaderlandse geschiedenis. In Red behandelt hij een recent nationaal trauma: de terreuraanslagen in Zaventem en Brussel van 22 maart 2016.
2022
Us, (k)now | regie: Dalilla Hermans
Na haar theaterdebuut met Her(e) waarin ze naar de ervaring van zwarte vrouwen in Vlaanderen peilt, onderzoekt regisseur Dalilla Hermans de ervaring van jonge zwarte meisjes in Vlaanderen.
2022
Solipsists
Solipsists is de eerste voorstelling van het jonge gezelschap Werktoneel bij NTGent, van wie regisseur Jesse Vandamme de komende jaren een traject zal afleggen bij NTGent.