De Horens van de Haan | tekst Fernand Crommelynck | regie Paul Anrieu
De eerste blote borst op scène, tot groot ongenoegen bij het bestuur.
De Horens van de Haan vertelt het verhaal van de dorpsschrijver Bruno en zijn geliefde. Bruno en Stella houden zo van elkaar dat hij zijn liefde voor haar luidop bezingt. Eenmaal getrouwd, bekijkt hij zijn vrouw echter met nieuwe ogen en krijgt hij het idee dat ze hem bedriegt. Die gedachte trekt de hele interne molen op gang van destructieve jaloerse gevoelens en argwaan, en Bruno gaat op zoek naar bewijzen van die onjuiste waarheid. Aan het einde van het stuk blijkt dat hij het al die tijd bij het verkeerde eind had.
Auteur van dit stuk (originele titel: 'Le Cocu Magnifique') was de Vlaams-Franse theaterauteur Fernand Crommelynck. Hoewel thematisch de destructieve kracht van jaloezie centraal staat, noemt hij het een 'farce' in drie bedrijven. Voor het eerst werd het opgevoerd in 1920 in Parijs door het Franse Theatre de l'oeuvre, in een regie van Lugné-Poe. De officiële doorbraak van het stuk kwam er in 1922, toen het werd opgevoerd in Moskou in een regie van Vsevolod Meyerhold.
Opzienbarend aan de enscènering van Paul Anrieu in NTG, was dat de borst van Bruno's vrouw (vertolkt door Marilou Mermans) op scène werd getoond. Voor NTG op dat moment is het een primeur, een blote borst op scène. Publiek en pers maken er geen woorden aan vuil, maar voor het bestuur is het een schande en het bemoeit zich met de opvoering. Voor de eigenlijke première moest de scène achter gesloten deuren aan het selecte publiek van het bestuur worden getoond.
In dit stuk speelden Marilou Mermans, Chris Boni, Martha De Wachter, Lieve Moorthamer, Jaak Vissenaken, Roger Bolders, Hugo Van den Berghe, Werner Kopers, Cyriel Van Gent, Roger De Wilde, Jo De Meyere, Eddy Asselberghs, Blanka Heirman, Greta Verniers, Veerle Wyffels, Daniël De Cock, Jan Gheysens, Eric Raes, Paul-Emile Van Royen. Het stuk speelde 13 keer in Gent, 16 keer in Antwerpen en 1 keer in Sint-Niklaas, Brugge, Brussel en Oostende. In totaal zagen 12.224 toeschouwers de voorstelling.