Yellow - The Sorrows of Belgium II: REX |...

Yellow - The Sorrows of Belgium II: REX ging – na de sluiting van de cultuurhuizen omwille van corona – een jaar na datum, noodgedwongen als een film in première. De belangstelling was er niet minder om. Zowel het trouwe NTGent publiek als Percevals internationale fans vonden hun weg naar de online première. Meer dan 1.000 tickets werden verkocht.

Yellow neemt de kijkers mee naar de jaren 1930-40, toen overal in Europa het fascisme de kop opstak. In de grimmige zwart-witfilm laat Perceval het publiek kennismaken met een Vlaamse familie die verscheurd raakt door de oorlog. Hij graaft naar de mechanismen van de collaboratie en onderzoekt waarom mensen de nazi-ideologie volgden. Zo genuanceerd als zijn verhaal is, zo fel toont hij de passionele extase van de ideologie, het uitzinnige gedweep, de waan van mensen, geil van macht en wraakgevoelens.

De aanloop naar het stuk was overigens bijna even spraakmakend als het stuk zelf. In een twee uur durend interview met de makers vertelde historicus Bruno De Wever geëmotioneerd over zijn jeugdervaring bij het Vlaams Nationaal Jeugdverbond (VNJ). Een intenst en oprecht gesprek dat leidde tot een voorstelling met meer nuance en begrip. Met charmante collaborateurs en verheerlijkingen van het nazisme, toont Perceval menselijke personages die afglijden in een gitzwarte ideologie.

De theaterfilm werd geselecteerd voor het Theaterfestival '21.

Laura Capelle schreef over de online première in The New York Times: De cast is foutloos (...) Yellow is een fantastische prestatie.