Peepshow in de Alpen | tekst Markus Köbeli | regie Frans Van der Aa
Een Zwitserse billenkletser van auteur Markus Köbeli, in regie van Frans Van der Aa.
Met Peepshow in de Alpen opende NTG zijn laatste seizoen als NTG, vooraleer het samen met Arca zou opgaan in het Publiekstheater onder directeur Jean-Pierre De Decker. In het strooilicht van wat de missie van het Publiekstheater zou worden ('een theater voor een publiek, publiek voor een theater'), kreeg dit overgangsseizoen het thema familie, waarbij de familie als 'vermeende hoeksteen van onze maatschappij' grondig zou worden 'doorgelicht en ontzenuwd'.
Peepshow toont ons het boerengezin Holzer, met in de hoofdrollen moeder Greta Van Langendonck en vader Daan Hugaert. Verdrukt door snowboard en après-skitoerisme, proberen ze de moderne tijd te overleven. Zij menen hun heil te zullen vinden in een teruggrijpen naar folklore. Ze besluiten zichzelf tentoon te stellen aan toeristen als levende etalage en afbeelding van een landelijke idylle. Met dit plot schept auteur Markus Köbeli een kader om één en ander over kleinburgerlijke moraal, nationalisme en gevaarlijk politiek gedachtengoed aan te halen. Het gezin komt er niet ongeschonden uit. Het dwaze theaterkostuum waar de gezinsleden zich inhijsen dwingt hen tot zelfonderzoek, spanningen escaleren en doen de naden barsten.
Regisseur Frans Van der Aa duidde de voorstelling als deel van een volks repertoire dat tegelijk herkenning en een schokeffect wil, door middel van uitvergrote clichés en extreme stereotypen. Peepshow zocht naar een doeltreffende combinatie van humor en politiek engagement, daarvan getuigen ook de verwijzingen naar de politieke situatie in Oostenrijk in het programmaboekje. Een doel dat, alvast volgens de recensies, niet bepaald getroffen werd.
"(…) hopelijk wordt daar straks ook nog eens op een andere manier nagedacht over het koorddansen tussen traditie annex bruin gevaar en vooruitgang annex het op losse schroeven zetten van 'de betere waarden'." - Nieuwsblad
"Peepshow in de Alpen is eigenlijk, wars van alle verwachtingen over politieke of maatschappelijke relevantie, gewoon onderhoudend theater met een aantal goede acteurs in de hoofdrol." - De Morgen
"Zwitserse billenkletser (…) tussen slappe televisie-comedy en, jawel, Big Brother" - Nieuwsblad