Liebestod The smell of blood does not leave my...

De wereldberoemde Spaanse performance-artieste Angélica Liddell creëerde 'Liebestod' op uitnodiging van NTGent. Nooit eerder was Liddell, die al 30 jaar visueel verbluffend en radicaal theater maakt, te zien in een Belgische productie. "Een trip van twee uur in-your-face-theater met een fenomenale performer."

Door de revolutionaire Andalusische torero Juan Belmonte en de muziek van Richard Wagner samen te brengen, geeft Angélica Liddell stem aan de oorsprong van haar theater, aan wat zij noemt "een geschiedenis van mijn wortels, van mijn diepten".

Meer dan een kunst was het stierenvechten voor Juan Belmonte een spirituele oefening die emoties optilt naar een onmetelijke ruimte, naar de eeuwigheid. In Liebestod hebben we te maken met een onophoudelijke zoektocht naar de tragische schoonheid, een poging om rechtstreeks met het sacrale te communiceren, zowel in het werk van de stierenvechter als op Angélica Liddells podium. "Ik ben altijd op zoek naar het verheven moment, de transfiguratie, het overstromend enthousiasme, de straling en het licht, die lyrische verrukking die plaatsvindt wanneer je liefhebt."

Toch is Liebestod geen epos over stierenvechten; de voorstelling is voor Lidell een offerande, een rite, een zoektocht: "het is het werk van een verliefde vrouw, een sterfelijke vrouw. Het is een opoffering". Tegelijk is Liebestod een aanklacht tegen de moderne tijden die steeds meer het contact verliezen met spiritualiteit en transcendentie, ten gunste van een schijnbaar goedbedoelende cultuur alleen gericht op verzoening en consensus.

Liebestod is het derde deel van de reeks Histoire(s) du Théatre (HDT III). Voor die reeks nodigt NTGent telkens een andere regisseur uit om middels een nieuwe voorstelling te reflecteren over de wortels van haar/zijn theater. De reeks opende in 2018 met het bejubelde La Reprise van Milo Rau, en is hiermee aan zijn derde deel toe.

Angelica Lidells passage in het Gentse stadstheater gaat niet ongemerkt voorbij. Wanneer journalisten komen kijken naar een repetitie begint ze furieus techniekers uit te schelden omdat de boventiteling hapert, en tijdens een interview met Filip Tielens van De Standaard noemt ze haar relatie met techniekers onmogelijk.