Oogst van de wrok | naar John Steinbeck | regie Luk Perceval
De familie Joad is net als duizenden andere gezinnen in de jaren dertig van de vorige eeuw - als gevolg van de Grote depressie en uitzonderlijke droogte, gedwongen te vertrekken naar het westen. Steinbecks roman is een lofzang op het uithoudingsvermogen en de waardigheid van de menselijke geest, ook in onbarmhartige omstandigheden.
In staten als Oklahoma, waar de boerenfamilie Joad al sedert generaties woont, leiden deze uitzonderlijke factoren tot schrijnende toestanden, waardoor er niets anders op zit dan te verhuizen: op zoek naar een beter leven. Maar het beloofde land Californië bereiken is één ding; er een nieuw leven opbouwen is nog iets anders.
Het decor voor deze epische queeste is de legendarische Route 66, de kortste weg naar het land van de sinaasappelen. Uiteindelijk is het verhaal van de Joads er een van valse hoop, zo blijkt: de opofferingen onderweg zijn te groot, de beloning aan het einde van de reis is te karig.
Regisseur Luk Perceval maakt, net als bij Platonov (2013) van Tsjechov, een radicale, eigen interpretatie van dit beroemde verhaal. Deze voorstelling is, na FRONT Polyphonie (2014), de tweede coproductie tussen NTGent en Thalia Theater Hamburg, het huis waar Perceval al jaren aan verbonden is.
Het vraagstuk over immigratie, en hoe daarmee om te gaan, is immers actueler dan ooit. Politiek, maar ook op menselijk vlak, daagt dit onderwerp ons uit om – in alle nederigheid – na te denken over onze status. Zijn we niet allemaal vluchtelingen geweest, in een dichtbij of ver verleden? En hoe fair is het om grenzen te willen sluiten voor gezinnen die alleen maar uit zijn op een menswaardig bestaan? Via de magistrale roman van Steinbeck keren deze kwesties als een boemerang terug naar het Europa van vandaag. Met als bottomline: wat willen we oogsten, op termijn?
Spel door Bert Luppes, Kristof Van Boven, Marina Galic, Felix Burleson, Rafael Stachowiak, Maria Shulga en Nick Monu.