Keutelbeelden als antwoord op establishment

De intrede van Milo Rau als artistiek directeur was een breuk met het verleden, een statement. Dat zette hij kracht bij door prompt het kunstwerk van Honoré d'O in de inkomhal te laten verwijderen.

De gerenommeerde kunstenaar had twee jaar gewerkt aan zijn installatie 'Choruschorachorum', dat hij beschouwde als een permanente, architecturale ingreep in het gebouw. Amper een jaar na de voltooiing moest het echter alweer verdwijnen. Het werk paste immers niet in de nieuwe artistieke visie van het theaterhuis.

De furieuze en gekwetste reactie van Honoré d'O en diens felle strijd via de media, konden niet baten. Integendeel! Milo Rau liet het werk wegnemen en zette in geen tijd een tijdelijke tentoonstelling op poten met beeldjes van Adam en Eva, gemaakt van schapenkeutels.

De kunstenaar Bilal Alnouri, een Syrische derdejaarsstudent aan het KASK, wilde met dit werk aantonen dat we de band tussen mens en dier zijn verloren. Hij maakte de beeldjes terwijl hij vijf dagen samenleefde met de schapen, een knipoog naar Joseph Beuys. De verwijzing naar het Lam Gods, dat op dat moment ook als toneelstuk werd opgevoerd, maakte het plaatje compleet.

Tom De Clerck, woordvoerder van NTGent liet de pers weten dat de zogenaamde keutelbeeldjes geen geur zouden verspreiden en dat, als er nog schapenstront over was, die zou gebruikt worden om kerstcadeautjes van te maken. Een sneer naar de commercialisering van Kerstmis maar vooral een duidelijk statement dat de nieuwe artistiek directeur zijn visie zonder compromis zou volgen.