Feest 50 jaar NTGent | 30 mei 2015
Op 30 mei 2015 vierde NTGent zijn vijftigjarig bestaan. NTGent speelde in die 50 jaar 410 unieke voorstellingen, van Maria Stuart in 1965 tot En Avant, Marche! in 2015.
Deze dag stond niet enkel in het teken van feest,er werd tevens afscheid genomen van artistiek leider Wim Opbrouck. Hij was gedurende vijf jaar artistiek leider van het huis (2010-2015) en hij slaagde erin om het bezoekersaantal op te krikken tot een recordaantal van 223.000 toeschouwers. Tijdens de jaren onder Opbrouck werd NTGent herdoopt tot 'een huis van spelers'. Zijn beleidsaccent kreeg vorm in de optimisme-trilogie Aida* (2010), Candide (2012) en Parsifal (2014), muziektheater dat op zoek ging naar een manier om over maatschappelijke vooruitgang na te denken, als tegengif voor cynisme en wanhoop. We Shall Overcome. Friede, Vrede, Paix, Peace, Pax (2014) is het vervolg op deze trilogie, een liedjesprogramma met de warmhartige signatuur van Opbrouck. Naast Opbrouck vertrokken tevens een paar andere trouwe gezichten zoals Bernard Dewulf. Volgens Opbrouck was zijn vertrek als artistiek leider echter geen reden tot verdriet, want net als in de traditie van verhalen en liederen is het cruciaal om de fakkel door te geven, in dit geval aan de terugkerende Johan Simons.
Simons heeft reeds een geschiedenis als artistiek leider bij NTGent (2005-2010). Hij stelde gedurende die periode namelijk een Vlaams-Nederlands ensemble samen en maakte voorstellingen als De Asielzoeker, Platform, Vergeten Straat, Brief aan mijn rechter,… enzovoort. Simons neemt vanaf september 2015 opnieuw het artistieke leiderschap van NTGent in handen en wil meer dan ooit inzetten op Europees theater. Gent moet naar de wereld reiken maar tegelijk ook die wereld binnentrekken in de stad. Meertaligheid op en naast het podium is hierin een erg belangrijk aspect.
Gezien deze artistieke wissel, was het op het 50-jarig-verjaardagsfeest dan ook toepasselijk dat zowel een voorstelling van Opbrouck als een voorstelling van Simons werd gespeeld. Het feest ging van start met de vertoning Platform van Simons, een regie uit 2005. De vertoning van Simons' bewerking van de ophefmakende roman van Michel Houellebecq uit 2001, was door de aanslagen in januari 2015 op de redactie van het satirisch maandblad Charlie Hebdo in Parijs actueler dan ooit. Het is een verhaal over de gevolgen van liefdeloosheid. Wanneer het mannelijke hoofdpersonage eindelijk liefde lijkt te vinden in een seksueel bevredigende relatie, start hij een reisbureau op dat zich specialiseert in sekstoerisme. Zijn droom spat echter uiteen na een wrede aanslag door moslimterroristen.
Voor en na de matineevoorstelling van Platform kon het publiek zowel in als rond de schouwburg terecht om de sfeer van 50 jaar Gentse theatergeschiedenis zelf te (her)beleven. Dit kon onder meer door een blind-date in een van de kleedkamers of loges waar men kon spreken met het voltallige NTGent-ensemble. De acteurs deden onder andere uit de doeken hoe ze zich voorbereiden op een voorstelling, wat hun favoriete theatertekst of lied aller tijden is of gaven informatie prijs over hun mascotte die ze altijd meenemen op tournee. Deze ontmoetingen werden in goede banen geleid door regisseur/schrijver Peter Verhelst.
Na deze ontmoetingen werd het publiek op het Sint-Baafsplein getrakteerd door de "Propere Fanfare" van de Gentse Vieze Gasten. Naakte billen werden niet geschuwd en alles werd uit de kast (en trompet) gehaald om het publiek op het Sint-Baafsplein te entertainen. Na speeches van Wim Opbrouck, burgemeester Daniël Termont en schepen van Cultuur Annelies Storms, trakteerde NTGent op een happy hour in het NTGent café en een receptie in de foyer.
Het avondfeest werd aangevat met We Shall Overcome. Friede, vrede, paix, peace, pax. en als afsluiter kreeg het publiek de kans om de benen los te gooien op het feest in de NTGent foyer. Om middernacht moest de brandweer uitrukken naar de schouwburg, maar al snel was duidelijk dat het gevaar niet groter was dan enkele overprikkelde rookmachines.
Naast de vertoningen van Platform en We Shall Overcome, was er ook een tentoonstelling en werd in samenwerking met Urgent.fm radio gemaakt op het Sint-Baafsplein.
Kortom, een feest om niet snel te vergeten.