Kroniek | regie Florian Fischer

Kroniek or how to lie dead in your apartment for 28 months
Kroniek oder wie man einen Toten im Apartment nebenan für 28 Monate vergisst
Kroniek ou comment rester mort incognito pendant 28 mois dans son appartement

Ergens, in een appartement in het centrum van de stad, wordt een lichaam gevonden. Het is het lichaam van een man van rond de vijftig. Hoewel dat moeilijk te zeggen is. Van de man is niet veel over: botten, tanden, haar, resten van vet en huid. Hij heeft er lang gelegen – 28 maanden.

De man kende veel mensen, op straat groette hij iedereen en iedereen groette terug. In het buurtcafé was hij een vaste gast. Hij was in behandeling bij een arts en werkte als vrijwilliger in een sociaal project voor kansarmen. Hij had een ex-vrouw, een dochter en een kleinzoon… 28 maanden, dat zijn twee verjaardagen. Twee keer kerstmis…

Hoe kan iemand zomaar verdwijnen? Hoe kan het dat iemand zolang niet wordt gemist?

De dode man heeft ons iets te vertellen. In al die maanden dat hij daar lag werden zijn rekeningen betaald, werd de post geleverd, ontving hij zijn werkloosheidsuitkering en betaalde de bank automatisch zijn huur, gas, water en elektriciteit. Is de dode man het product van een zorgmaatschappij die het tegenovergestelde bewerkstelligt van dat waarvoor ze is ingericht? Des te efficiënter het systeem, des te radicaler de vergetelheid…

Met de acteurs Bert Luppes, Charlotte Vanden Eynde en Oscar Van Rompay.

Het is een voorstelling die praktisch álle zintuigen bespeelt, ook de geurzin. Het bijzondere van geuren is dat ze gekoppeld zijn aan herinneringen. Door de geur van Michels lichaam te verspreiden hou ik de herinnering levendig, terwijl hij door de gemeenschap waarin hij leefde vergeten werd. – Florian Fischer in Het Nieuwsblad

Alles aan Kroniek straalt pretentieloze toewijding uit. - Evelyne Coussens, Theaterkrant

Wat aanvankelijk maatschappijkritisch oogt, ontwikkelt zich gaandeweg tot een meditatie over dood, sterfelijkheid, over het (on)menselijke van ons, mensen. - Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge