Die Fremden/De Vreemden | regie Johan Simons

Meursault, de absurde held uit de roman L'Étranger van Albert Camus, schiet een Arabier dood op het strand van Algiers. Hij wijt zijn daad aan de loden hitte en de verblindende middagzon, en ontkent elk dieperliggend motief voor de moord.

Meer dan zestig jaar later deelt Kamel Daoud de anonieme Arabier uit L'Étranger een naam en stem toe. In het bekroonde Meursault – contre-enquête laat de auteur de broer van het slachtoffer aan het woord en treedt in dialoog met de Franse filosoof, alsook met de humanistische traditie en koloniale erfenis van het Westen waarmee de naam van Camus onlosmakelijk verbonden is. De roman leest als een afrekening: met het Westen, met religie, met alles wat ons leven schijnbaar zin geeft.

De vreemden vertelt het actuele verhaal van Meursault – contre-enquête om prangende vragen te stellen over culturele identiteit in tijden van massamigratie, postkolonialisme en integratieproblemen. Vandaag staan de naam- en gezichtlozen – de vreemden – met velen aan onze grenzen. Ze hebben een geschiedenis. Een identiteit. Een cultuur. Dat noopt ons tot vragen: wie zijn wij en welke waarden willen wij uitdragen?

De vreemden is een productie van NTGent & Ruhrtriennale. Op 2 september 2016 ging Die Fremden, de Duitse versie van deze productie, in première in de Kohlenmischhalle van de Zeche Auguste Victoria in Marl in het kader van de Ruhrtriennale 2016. De première in Gent vond plaats op 21 september 2016 in de Floraliënhal.

De Duitse versie van het stuk werd gespeeld door Pierre Bokma, Benny Claessens, Elsie de Brauw, Sandra Hüller en Risto Kübar.

De Nederlandstalige cast bestond uit de acteurs Pierre Bokma, Benny Claessens, Chris Thys, Marit Hooijschuur en Risto Kübar.

In een halfduister, schitterend toneelbeeld dolen figuurtjes rond. De wereld wordt groter, onze leefruimte kleiner zegt dat beeld: magistraal. De Volkskrant

De vreemden is Johan Simons' pleidooi om vreemdelingen niet als 'het andere' te zien, maar te erkennen als de individuen die ze zijn. De Morgen

Simons wil een Europese theatermaker zijn en theater maken over de grote Europese problemen. Met Die Fremden, een van de hoogtepunten van de Ruhrtriennale 2016, slaagt hij daar wonderwel in: met Nederlandse musici, Nederlandse, Belgische, Duitse en Estlandse acteurs maakt hij een muziektheaterproductie over een heel actueel Frans boek in een enorme Duitse fabriekshal. Theaterkrant.nl