Aïda* | regie Frank Van Laecke

'Dit is het automatisch antwoordapparaat van NTGent. Al onze medewerkers zijn momenteel in repetitie'

Met Aïda* opende Wim Opbrouck zijn eerste seizoen als artistiek directeur van NTGent. Hij koos ervoor om tijdens zijn openingsproductie alle medewerkers van NTGent op scène te introduceren. Gedurende enkele maanden volgden alle medewerkers van techniek, boekhouding, communicatie, onderhoud, productie… samen zangles onder begeleiding van de Zwitserse componist / tenor Christoph Homberger, die samen met Jan Czajkowski de partituur van Verdi onder handen nam.

Verdi componeerde zijn Aïda voor de nagelnieuwe opera van Cairo. De opera – de eerste op het Afrikaanse continent – werd gemaakt om de realisatie van het Suezkanaal te vieren (1869). Het kanaal beloofde een nooit geziene impuls voor de wereldhandel. Meer nog: door ongebreideld handel te drijven zouden alle mensen broeders worden ongeacht ras, geloof, afkomst. Economie als middel voor zelfontplooiing, handel als voorwaarde voor geluk. Kortom, globalisme avant la lettre. Met Aïda schreef Verdi, al dan niet gewild, de soundtrack voor die droom over een betere wereld.

De Aïda* van NTGent uit 2010 was de muzikale echo van een tijd waarin alles mogelijk leek. Een oproep om te durven dromen, een pleidooi voor verbeelding. Onder de muzikale leiding van Christoph Homberger, met muzikale bewerking van Jan Czajkowski en in samenwerking met de acteurs, regisseur Frank Van Laecke en het fanfareorkest De Leiezonen klinkt Aida* kwetsbaar maar strijdlustig, weemoedig maar vitaal. Wonderschoon en adembenemend.

Tijdens de voorstelling werd het voltallige publiek 'opgeleid' als koor om samen met cast, personeel en fanfare de Triomfmars uit Aida uit te voeren. Telkens opnieuw een memorabel moment. Maar meest memorabel werd het toen de NTGent-troepen bij het slot van OdeGand op het podium op het water tussen Gras- en Korenlei plaatsnamen om met de 10.000 aanwezigen diezelfde Triomfmars te brengen, waarop het vuurwerk losbarstte!